Dit meldt het online advertentienetwerk Zanox op basis van de Zanox
Mobile Performance Barometer
. Deze wordt samengesteld uit de gegevens
van meer dan 1.000 adverteerdersprogramma’s binnen zeven Europese markten.

Volgens Zanox is Nederland koploper in Europa op het gebied van mobiele
aankopen via internet, ook wel m-commerce genoemd. Tenminste, van de
Europese landen waarin het advertentienetwerk actief is. Naast Nederland
zijn dat Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje, België, Scandinavië en Polen.

M-commerce steeds populairder

In de deelnemende Europese landen wordt de m-commerce steeds populairder. In
het laatste kwartaal van 2012 groeide het aandeel naar gemiddeld 5,6 procent
van alle internetaankopen, tegenover 2,2 procent in hetzelfde kwartaal van
2011.

Online shoppen met het mobieltje is niet overal even populair. Duitsland liet
een aandeel van 5 procent noteren, Polen 1,7 procent en Spanje 6,2 procent.

Zondag iPad-shopdag

Waarschijnlijk doen mensen de online-aankopen met hun mobiel niet altijd
onderweg doen. De smartphone wordt vooral gebruikt in de oriëntatiefase
voordat tot daadwerkelijke aanschaf wordt overgegaan. Daarbij wil de
consument informatie op een korte en snelle manier.

De uiteindelijke aankoop doen zij daarna eerder vanuit hun luie stoel. In ruim
54 procent van de gevallen wordt de mobiele aankoop gedaan met de iPad.
Daarmee is deze tablet veruit het populairste platform om mobiele aankopen
te doen. Een van de redenen voor de populariteit van de iPad is dat de
meeste webshops beter toegankelijk zijn op een tablet.

Consumenten kopen met hun iPad het meest op zondag. Wekelijks zijn er op
zondag pieken te zien, aldus Zanox. Deze vallen zo op dat ze door de branche
al de iPad Sundays worden genoemd.

Lees meer technieuws op Hyped.nl.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl